2.3.1 Economie, toerisme en recreatie
Dit scherm bestaat uit maximaal 3 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- actiepunten.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstellingen
- ‘Ruimte voor werken’: voldoende, kwalitatief passende ruimte om te ondernemen;
- Een aantrekkelijk en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven;
- Amstelveen blijft aantrekkelijk om in te wonen en te werken en wordt nog aantrekkelijker om in te recreëren en om te bezoeken;
- Behoud en versterking van de identiteit van het landelijk gebied van Amstelveen in de Metropoolregio Amsterdam en het Groene Hart.
Actuele beleidsontwikkelingen
Economische ontwikkelingen
De impact van de Covid pandemie laat zijn sporen nog na in de economie. Na de vele crisismaatregelen vanuit het Rijk en de gemeente werken we - in samenwerking met brancheverenigingen - aan herstel, onder meer middels het 'stimuleringsfonds lokale economie' en het back on track programma. De uitdagingen voor het bedrijfsleven stapelen zich ondertussen verder op. De spanning op de arbeidsmarkt is overal voelbaar, de energieprijzen zijn fors gestegen en stelt organisaties voor almaar grotere uitdagingen.
De bedrijventerreinenmarkt is en blijft krap
Er is onvoldoende aanbod om in de toekomstige vraag te voorzien. Uitgiften zijn veel hoger dan verwacht op basis van langjarige ramingen uit 2018/2019 (Plabeka vraagramingen). De op grote schaal geplande transformaties van bedrijventerreinen in de MRA, toenemende geopolitieke spanningen en een reshoring -trend (nieuwe en terugkerende maakindustrie) tezamen met de rol die is weggelegd voor bedrijventerreinen in het vervullen van de duurzaamheidsopgaven (klimaatadaptatie, circulaire economie, energietransitie, stadsdistributie) maakt de druk op de bedrijventerreinenmarkt alleen maar groter. Op korte termijn is er nauwelijks meer ruimte voor de bedrijfsfunctie beschikbaar.
Huidige kantorenmarkt is krap, toekomstige vraagontwikkeling kantoren onzeker
In de crisisjaren na 2009, die zich kenmerkten door overaanbod en leegstand, is in Amstelveen sterk ingezet op het transformeren van kantoren naar andere functies om de (structurele) leegstand het hoofd te bieden en verloedering van panden en gebieden tegen te gaan. Deze ontwikkeling is nog verder aangejaagd door de oplopende druk op de woningmarkt. De Amstelveense kantorenvoorraad is in 10 jaar tijd met 28% afgenomen. Het automatisme van onttrekken van kantoren om de leegstand tegen te gaan moet bijgesteld worden, omdat de courante leegstand inmiddels is gedaald tot het frictieniveau (leegstand in een gezonde markt). De toekomstige vraagontwikkeling voor kantoren is, als gevolg van onder andere Covid-19 en de trend richting het nieuwe werken, onzeker.
Toekomstbestendige werklocaties
De volgende kwalitatieve vestigingsfactoren worden belangrijker als onderdeel van een aantrekkelijk en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven:
- Mix van functies en voorzieningen (met name voor kantoren van belang);
- Energievoorziening;
- Duurzame inrichting locaties/panden: klimaatbestendig, circulair, energiezuinig (label C verplichting gebouwen);
- Beschikbaarheid en kwaliteit arbeid, gezien de krapte op de arbeidsmarkt;
- Digitale, multimodale en duurzame bereikbaarheid van werklocaties;
- Organisatiegraad. Versterken bestaande ondernemersverenigingen en bedrijfsinvesteringszones.
Ruimtelijk ontwikkelingen en beleid
Naar alle waarschijnlijkheid treedt 1-1-2023 de Omgevingswet in werking. Dit betekent dat verder gewerkt moet worden aan het borgen van economisch beleid in Omgevingswet, -visie, -plannen en mogelijke programma’s.
Economisch advies is onderdeel van de ruimtelijke ontwikkelingen zoals benoemd in programma 5:
- ruimtelijk beleid (mobiliteitsvisie, ROP, Koersdocument)
- Ruimtelijke projecten: Kostverlorenhof, Bovenkerkerweg
- Stedelijke ontwikkelingen: Nieuw Legmeer, A9 zone, verlevendiging Stadshart
Een op te stellen economisch profiel en visie draagt bij aan de verdere invulling van de diverse gebiedsontwikkelingen en profilering van de stad.
Actuele (beleids)thema's zijn:
Standplaatsenbeleid
Standplaatsvergunningen zijn zogenaamde "schaarse vergunningen". Dit zijn vergunningen waarbij het aantal gegadigden groter is of kan zijn dan het aantal vergunningen dat wordt uitgegeven. Op grond van de rechtspraak rondom de schaarse vergunningen is het verplicht om voor schaarse vergunningen een verdelingsbeleid te voeren dat verzekert dat alle gegadigden gelijke kansen hebben. De procedure moet volgens de Europese Dienstenrichtlijn duidelijk zijn, vooraf openbaar gemaakt en aan aanvragers de garantie bieden dat hun aanvraag objectief en onpartijdig wordt behandeld. Het huidige standplaatsenbeleid voldoet niet aan deze eisen en het beleid zal hier daarom op worden aangepast.
Detailhandel
De gemeenteraad heeft een voorbereidingsbesluit genomen waardoor flitsbezorgdiensten zich gedurende een jaar niet kunnen vestigen in Amstelveen. Gedurende het jaar wordt in samenspraak met diverse stakeholders en flitsbezorgdiensten een afwegingskader opgesteld om de vestiging van flitskoeriers te reguleren. De voorwaarden uit het afwegingskader worden opgenomen in een paraplubestemmingsplan.
De verwachting is dat de trend voor online winkelen blijft doorzetten en de fysieke winkels in de recreatieve branche het moeilijk blijven houden. Voor Amstelveen betekent dit dat de wijkwinkelcentra goed blijven functioneren. Echter, het Stadshart is wel kwetsbaar. Het Stadshart bestaat voornamelijk uit recreatief winkelen en er is veel concurrentie van online winkelen en vooral ook van andere steden. Winkelen is een ‘dagje uit’ en bezoekers verwachten een uitstekende beleving met een diversiteit aan functies (horeca, winkelen, uitgaan). Voor het Stadshart is het van belang dat de beleving verstrekt wordt. Dit gebeurt onder meer door het toevoegen van een bioscoop. Een waardevolle toevoeging, en tegelijkertijd is verder investeren noodzakelijk.
Terrassen
In de afgelopen twee jaar hebben wij als gemeente de mogelijkheid geboden om het terras uit te breiden. Deze uitbreiding is door veel mensen als zeer prettig ervaren. Het brengt extra levendigheid en het vergroot de aantrekkelijkheid van gebieden. In samenspraak met ondernemers en omwonenden willen we komen tot terrasuitbreidingen, waar mogelijk en gewenst, voor het stadshart, Amstelzijde en het oude Dorp.
Recreatie en Toerisme
In de Metropoolregio Amsterdam komen er tot 2030 naar verwachting circa 266.000 inwoners bij. Voor recreatie en dagtoerisme betekent dit een toename van circa 60 miljoen vrijetijdsactiviteiten per jaar voor onder meer buitenrecreatie, sport en sportieve recreatie en uitgaan.
Op basis van het in 2020 vastgestelde 'Promotieplan' wordt verder ingezet op het versterken van en onder de aandacht brengen van het toeristisch, recreatief, sport- en cultureel kwalitatief hoogwaardige aanbod in Amstelveen; bij met name bewoners en vervolgens bezoekers.
In samenwerking met amsterdam&partners wordt ingezet op het aantrekken van internationale bezoekers, waarbij de kwalitatieve bezoeker, die duurzaam wil recreëren en uitgaan, centraal staat. Er wordt onderzoek gedaan naar de vraag of stadspromotie (en evenementen) moet worden ondergebracht in een separate stichting “Promotie Amstelveen” met bijbehorende cofinanciering van het bedrijfsleven.
Evenementen
Het huidige beleid is opgesteld in 2015 en heeft als doelstelling meer ruimte bieden aan evenementen. Het beleid is gericht op de pijlers: 1) stimuleren en faciliteren van evenementen en 2) balans bewaken tussen levendigheid en leefbaarheid. Hier is de afgelopen jaren invulling aan gegeven. In de afgelopen jaren is er wel een aantal zaken veranderd. Als gemeente zijn we sterker gaan inzetten op stadspromotie met o.a. Visit Amstelveen. Als gemeente willen we graag evenementen in Amstelveen die aansluiten op ons profiel, waarbij we als gemeente mogelijk ook zelf evenementen gaan stimuleren.
Het gebied Westeinderscheg biedt kansen voor de ontwikkeling tot een samenhangend groenblauw en recreatief gebied. Een versterking van onder andere de groenblauwe en recreatieve functie in en naar het gebied kan de leefbaarheid ervan vergroten. Er wordt een lijst opgesteld van acties en projecten in Amstelveen.
Amstelveen heeft door de ondertekening van de bestuursovereenkomst Groene Hart uitgesproken dat het met alle betrokken medeoverheden wil samenwerken aan het behoud en de versterking van het Groene Hart en wil deelnemen aan het ontwikkelen van de Regionale Investeringsagenda (RIA). Deelname aan de bestuursovereenkomst Groene Hart biedt de mogelijkheid om projecten en/of gebiedsprocessen in te brengen om knelpunten in gezamenlijkheid van vier overheden aan te pakken.
Internationaal
Het herstel van de internationale investeringen in de MRA in 2021 is de belangrijkste ontwikkeling. Dit samen met de trend dat het percentage internationale bedrijven dat zich in de regio vestigt in plaats van in Amsterdam, is toegenomen. Dat internationale bedrijven regelmatig verder kijken dan Amsterdam heeft alles te maken met de prijzen in Amsterdam en de beperkte beschikbaarheid van passende ruimtes. De regio, inclusief Amstelveen, kan dan een goed alternatief zijn maar ook hier geldt dat beschikbaarheid van kantoren/bedrijfspanden een punt van aandacht is. Verder is en blijft Amstelveen een favoriete woonplek voor veel internationals, maar zoals dat voor mening Nederlander geldt, hebben ook zij te maken met een krappe en dure (huur)huizenmarkt. Ook dat beïnvloedt het vestigingsklimaat, net zo als de krappe arbeidsmarkt, het stikstofprobleem en dergelijke. Vanuit amsterdam inbusiness (aib) wordt meer ingezet op het aantrekken van bedrijven met een grotere toegevoegde waarde voor de regio. Sinds de introductie van de nieuwe strategie in 2019 focust aib zich enerzijds meer op bedrijven die passen binnen de economische, sociale en ruimtelijke ambities van de MRA en anderzijds op bedrijven die dermate innovatief zijn dat ze goed zijn voor een toekomstbestendige economie.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
---|---|---|
Voortzetten stadspromotie via Visit Amstelveen en bijbehorende social media | Uitvoering | 4e kwartaal |
Opstellen van een uitvoeringsagenda toerisme en recreatie met acties, activiteiten, evenementen, maatregelen en projecten voor de korte en langere termijn, inclusief monitoren en evalueren. | College | 4e kwartaal |
Deelnemen aan het ontwikkelen van de Regionale Investeringsagenda (RIA). | Uitvoering | 4e kwartaal |
Opstellen vernieuwd evenementenbeleid | Raad | 4e kwartaal |
Aanpassen Standplaatsenbeleid zodat het voldoet aan de Europese Dienstenrichtlijn | Raad | 4e kwartaal |
Terrasplannen voor gebieden Stadshart, Amstelzijde en Oude Dorp | College | 3e kwartaal |
Afwegingskader vestiging flitskoeriers | College | 1e kwartaal |
Voorbereiden opstellen economisch profiel | Uitvoering |