2.5.2 Stedelijke ontwikkelingen
Dit scherm bestaat uit maximaal 3 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- actiepunten.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstellingen
Faciliteren en regie voeren op de grote projecten overkapping A9, Stadshart en Legmeer.
Actuele beleidsontwikkelingen
A9
A annemer Veenix is in 2020 gestart met de uitvoering van project A9-Badhoevedorp en Holendrecht. Het project loopt door tot medio 2027. Er hebben in 2021 en 2022 veel voorbereidende werkzaamheden plaatsgevonden om een tijdelijke ligging van de A9 (Bypass) aan de zuidzijde van het A9 tracé te realiseren. De ingebruikname van deze Bypass is gepland in het eerste kwartaal 2023. Daarna volgt aanleg van de verdiepte ligging aan de noordzijde. Begin 2025 wordt de noordzijde van de verdiepte ligging van de A9 in gebruik genomen. De einddatum van het project A9 ligt waarschijnlijk in 2027.
Er zijn meerdere grote viaducten in Amstelveen die allemaal aangepast of vernieuwd zullen worden. Dit betreft de volgende objecten:
- viaduct Amsterdamse Bos / Sierwater (KW003)
- viaduct Beneluxbaan (KW005)
- viaduct Burg. Boersweg (KW006)
- viaduct Amsteldijk en Amstel (KW007)
De werkzaamheden aan deze viaducten starten allemaal 2 e of 3 e kwartaal 2023. De Bomenbrug over de Traverse zal pas in 2026 – 2027 gerealiseerd worden.
De inzet van de gemeente op het A9 project richt zich op het toetsen van de ontwerpplannen, het verlenen van vergunningen en ontheffingen, de engineering van de objecten waarvan de gemeente eigenaar en beheerder wordt, het toetsen van BLVC-plannen (bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie) en omgevingsmanagement.
Nadat het project A9 in 2027 gereed is, heeft de gemeente de taak om de drie overkappingen: bij het Oude Dorp, de traverse bij het Stadshart en het Bovenlandpad evenals de resterende groenstroken aan de noordzijde en de zuidzijde van de A9 in te richten. De overkappingen zelf worden aangelegd door Veenix in opdracht van Rijkswaterstaat. De inrichting van de overkappingen komt ten laste van de Gemeente, waarbij wordt aangetekend dat Rijkswaterstaat de groencompensatie financiert tot een maximum van € 1,1 miljoen (excl. BTW). De inrichtingskosten van de genoemde gebieden ramen we op dit moment op circa € 6-8 miljoen.
Er wordt momenteel gewerkt aan een masterplan voor groen herinrichting en plannen voor herplanten van nieuwe bomen langs het nieuwe A9 tracé. Dit masterplan zal in 2023 in verdere deelplannen worden uitgewerkt, met deelplannen voor locaties Oude Dorp, Stadshart –A9 en Meanderpark-Operabuurt. Deze inrichtingsplannen zullen concreet worden gemaakt, waarna deze aan uw raad worden voorgelegd om de benodigde middelen via een kredietbesluit ter beschikking te stellen.
Stadshart
Binnen het Stadshart onderscheiden we de concrete lopende projecten en de integrale uitwerking van het Stadshart.
Projecten
Bioscoop en Cultuurstrip : Voor de bioscoopontwikkeling is in april 2022 een koop- en anterieure overeenkomst getekend met de initiatiefnemer. Hierna is het ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd. Verwachting is dat deze eind 2022 kan worden vastgesteld in de raad. De realisatie van een nieuwe hellingbaan richting de Schouwburggarage is integraal onderdeel van deze ontwikkeling. De komst van de bioscoop met de ingang aan het Stadsplein heeft ook gevolgen voor de inrichting van de Cultuurstrip. In nauw overleg met de culturele instellingen onderzoeken we de herinrichting van de gehele Cultuurstrip en de daarvoor benodigde financiële middelen.
Rembrandtstraat : In 2022 is er een allonge op de bestaande overeenkomst Rembrandtpassage, ook bekend als project “Rembrandtstraat”, getekend. Gezien de huidige marktomstandigheden zal de uitbreiding van winkels aan beide zijden van de Rembrandtweg niet meer ten uitvoer worden gebracht en wordt momenteel gewerkt aan de onderdelen uit het plan die wél kunnen worden uitgevoerd.
T
ownhouse : Het project Townhouse betreft de uitbreiding van het winkelpand in het verlengde van de Cultuurstrip, nabij de entree van het Binnenhof. Bedoeling is in het tweede kwartaal van 2023 aan de slag te gaan met het verleggen van de kabels en leidingen, mits alle netbeheerders daar tijdig klaar voor zijn.
Mr. G. Groen van Prinstererlaan 114 : Dit betreft het project met 303 woningen op de hoek van de Mr. G. Groen van Prinstererlaan en Burgemeester Haspelslaan. Na de zomer van 2022 is het ontwerpbestemmingsplan voor dit project ter inzage gelegd. Verwachting is dat het bestemmingsplan in het eerste kwartaal van 2023 ter besluitvorming aan de raad kan worden aangeboden. Mede afhankelijk van een mogelijke beroepsprocedure kan er in 2023 ook gestart worden met de bouw van het complex.
Integrale uitwerking Stadshart
De komende periode worden stappen genomen om te komen tot een integrale uitwerking van de Gebiedsvisie Traverse A9-Stadshart, die op 2 juni 2021 door de raad is vastgesteld inclusief de motie ‘Kaders voor ontwikkeling’. Hiermee wordt een verdiepingsslag gemaakt voor het Stadshart met het oog op een toekomstbestendig winkelgebied, duurzame inrichting van de openbare ruimte met speciale aandacht voor de pleinen, groen en aansluiting op de overkappingen van de A9. Daarnaast wordt een toekomstbeeld voor mobiliteit onderzocht, waarin verduurzaming van het busstation, de eindhalte van tram 5 en het fietsparkeren een belangrijke rol hebben. Over deze onderwerpen zijn we ook in gesprek met de Metropoolregio Amsterdam. Uit deze gesprekken zal blijken of een financiële bijdrage tot de mogelijkheden behoort. De kaders en uitgangspunten voor de uitwerking van de Gebiedsvisie worden met het college en de raad besproken, evenals participatie met omwonenden en andere betrokken partijen.
Nieuw Legmeer
Het bedrijventerrein Legmeer wordt veranderd in een gemengd, duurzaam, groen en toekomstbestendig woon- en werkgebied.
De aanleiding hiervoor was (en is) de grote behoefte aan woningen. Legmeer is op termijn niet toekomstbestendig en is de enige locatie binnen de bebouwde kom waar grootschalige woningbouw (zonder tijdelijke bewoning) mogelijk is omdat het Luchthaven Indelingsbesluit (LIB) voor dit gebied geen belemmeringen oplegt om woningen toe te voegen. Met deze gebiedsontwikkeling draagt Amstelveen bij aan de woningbouwopgave binnen de Metropool Regio Amsterdam (MRA) en de versnellingsopgave woningbouw MRA in het bijzonder. Daarnaast biedt de transformatie kansen voor Amstelveen door de realisatie van grotere diversiteit aan woonmilieus, groei van het aantal inwoners, een evenwichtige bevolkingsopbouw en kansen voor nieuwe bedrijvigheid en voorzieningen. De gemeente heeft de contouren voor de transformatie geschetst in de Nota van Uitgangspunten Legmeer (2018) op basis waarvan de Ontwikkelvisie Legmeer (2020) verder is uitgewerkt. De uitgangspunten en randvoorwaarden uit de Ontwikkelvisie worden verder uitgewerkt in een nieuw bestemmingsplan voor Legmeer, dat als ruimtelijk kader dient voor de toekomstige gebiedsontwikkeling. In 2021 is een Rijksbijdrage van € 9,2 miljoen uit de Woningbouwimpuls verkregen voor het mogelijk maken van de verplaatsing van de gemeentewerf en het afvalbrengstation, waardoor milieuruimte ontstaat voor woningbouw. Ook is Programmaorganisatie Nieuw Legmeer opgericht, waarbinnen sturing wordt gegeven aan het transformatieprogramma. Het programmateam Nieuw Legmeer werkt de Ontwikkelvisie verder uit in planproducten die als kader dienen voor het op te stellen bestemmingsplan Legmeer.
De gemeente kiest binnen Legmeer voor een hybride ontwikkeling. Dat betekent dat de gemeente een sturende rol op zich neemt waarbij organische ontwikkeling optioneel is, waar mogelijk en als het inpasbaar is. Iedere grondeigenaar heeft de mogelijkheid zijn of haar kavel grond te herontwikkelen. De gemeente zal daarbij de rol van partner innemen. Doel is om gezamenlijk met initiatiefnemers/grondeigenaren de mogelijkheden te verkennen om te komen tot kwalitatief hoogwaardige plannen. De gemeente zal de regie voeren over deze ontwikkeling(en). Vanaf eind 2021 is het project Legmeer in een dynamisch proces terecht gekomen. Met name het onderzoek naar de haalbaarheid is daarbij aan de orde geweest. Daarnaast hebben we te maken met negatieve financiële ontwikkelingen, zoals een stijging van bouwkosten en rente die effect kunnen hebben op de haalbaarheid en de voortgang van het project. Nog steeds wordt gestuurd via de ontwikkeling van clusters en vindt afstemming plaats met de partijen in het gebied. De gekozen aanpak heeft een bepalend effect op het risico (en daarmee het benodigde weerstandsvermogen). Vooralsnog heeft dit nog niet tot nieuwe vastgestelde uitgangspunten geleid. Het plan wordt momenteel nader uitgewerkt, in afstemming met de partijen in het gebied. De verwachting is dat de grex en het stedenbouwkundig plan rond mei 2023 in de gemeenteraad worden behandeld. Het bestemmingsplan komt naar verwachting eind 2023 in de gemeenteraad.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
---|---|---|
Programma Legmeer | Raad | 1e kwartaal |
Voorbereiden Masterplan groen herinrichting A9 strook | Uitvoering | |
Uitwerking Gebiedsvisie Traverse A9 - Stadshart | Uitvoering | |
Stedenbouwkundig plan en grondexploitatie Nieuw Legmeer | Raad | 2e kwartaal |
Bestemmingsplan Legmeer | Raad | 4e kwartaal |