2.6.3 Communicatie
Dit scherm bestaat uit maximaal 3 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- actiepunten.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstellingen
- Heldere, betrouwbare (digitale) communicatie met inwoners en andere doelgroepen, zodat zij tijdig en juist geïnformeerd worden en zich gehoord voelen over zaken die in hun directe leefomgeving en in de stad spelen;
- Optimaliseren en uitbreiden digitale dienstverlening;
- Aansluiten bij de behoefte van inwoners en belanghebbenden rondom participatie trajecten in de fysieke leefomgeving door gerichte doelgroep benadering en innovatieve presentatie van vraagstukken/thema’s;
- Extra aandacht in communicatie en participatie voor bijzondere en kwetsbare groepen zoals laaggeletterden.
Actuele beleidsontwikkelingen
Amstelveen staat voor grote opgaven op gebied van infrastructuur (A9) en stedelijke ontwikkelingen, zoals woningbouw in Legmeer en de Scheg en maatschappelijke opgaven zoals de energietransitie en de transitie binnen het sociaal domein. In 2023 wordt de Omgevingswet ingevoerd die ingrijpende gevolgen heeft voor onze werkwijzen en dienstverlening. Bij deze ontwikkelingen hebben we draagvlak en betrokkenheid van de samenleving nodig. Een flinke uitdaging voor communicatie, participatie en digitale dienstverlening.
Het uitbreiden en optimaliseren van onze digitale dienstverlening is een continu aandachtspunt. Nieuwe ontwikkelingen en landelijke wet- en regelgeving vergen extra tijd en aandacht, evenals het groeiende aantal internationals in onze gemeente en meer Europese regels waardoor het uitbreiden van de Engelstalige digitale dienstverlening noodzakelijk is. Daarnaast werken we aan de invoering van een nieuw, gebruiksvriendelijker CMS (websysteem) dat voldoet aan de wettelijke vereisten op onder andere gebied van digitoegankelijkheid en beter kan anticiperen op nieuwe ontwikkelingen en innovatie. Vanuit de Perspectiefnota is budget voorgesteld om hier de komende jaren op te kunnen anticiperen.
Landelijke crises hebben de laatste jaren veel van communicatie gevraagd. Na twee jaar coronapandemie vragen nu de opvang en begeleiding van vluchtelingen uit Oekraïne en andere groepen vreemdelingen om heldere, zorgvuldige communicatie, in meerdere talen. Vanwege de groei en toenemende complexiteit in het sociaal domein is er behoefte aan meer doelgroepgerichte communicatie en betrokkenheid vanuit die doelgroepen bij de ontwikkeling van nieuw beleid.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
---|---|---|
Uitbreiden digitale dienstverlening en informatievoorziening | Uitvoering | |
Effectieve communicatiemiddelen inzetten om een grote verscheidenheid aan doelgroepen te informeren over veel verschillende thema's. | Uitvoering | |
Inzetten van innovatieve participatiemiddelen. | Uitvoering |