2.6.2 Dienstverlening burger
Dit scherm bestaat uit maximaal 3 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- actiepunten.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstellingen
Wet open overheid (Woo): Vergroten van de bestuurlijke transparantie door meer vanzelfsprekend informatie beschikbaar te stellen en sneller en efficiënter behandelen van Woo verzoeken en adequater inrichten van de informatiehuishouding; binnen gestelde termijnen voldoen aan de eisen van de Wet open overheid.
- Vergroten digitale dienstverlening ten einde effectief te opereren in piekjaren.
- Hoogwaardig integraal handhaven.
- Procesoptimalisatie zodat de productaanvragen van alle doelgroepen effectief worden behandeld.
Actuele beleidsontwikkelingen
Wet open overheid (Woo)
Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. De Woo vervangt de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en regelt het recht van burgers op overheidsinformatie. De Woo is een belangrijke stap in de ontwikkeling naar een open overheid en onderdeel van het continue verbeteren van onze dienstverlening en informatiehuishouding. De belangrijkste verandering is dat we vanuit de overheid meer informatie actief openbaar gaan maken, dus ook als er niet om gevraagd wordt. Daarnaast moet de overheid een verzoek tot openbaarmaking van informatie (een Woo-verzoek) sneller afhandelen. Verder moet de gemeente vanaf 1 mei 2022 beschikken over tenminste één contactpersoon ter beantwoording van vragen van het publiek over de beschikbaarheid van informatie. In de Perspectiefnota 2023 is toegelicht hoe de toegekende rijksmiddelen zijn besteed aan juridische uitvoeringscapaciteit.
De gevolgen van de Wet open overheid gaan echter veel verder: het vraagt aanpassing van de informatiehuishouding, van procedures en processen en van bewustwording bij medewerkers. Voor de ondersteuning van de organisatie en het bestuur bij het volledig Woo-proof werken en denken is het programmateam Woo opgericht met als doel om binnen de gestelde termijnen aan de vereisten van de Wet open overheid voldoen. In de tweede helft van 2022 wordt gestart met de eerste projecten die daaruit voortkomen.
Vergroten van de digitale dienstverlening
In 2014 werd de geldigheidsduur van reisdocumenten voor volwassenen verlengd van vijf naar tien jaar. Hierdoor ontstaat er in de jaren 2024 t/m 2028 een piekbelasting in het aantal aanvragen. Om deze piekjaren zo effectief mogelijk te verwerken werkt Amstelveen de komende periode aan het vergroten van de digitale dienstverlening.
Hoogwaardig integraal handhaven
Inwoners hebben er recht op dat er op een goede, betrouwbare manier met hun gegevens wordt omgegaan. Zij hebben er een zeer groot belang bij om goed geregistreerd te staan in de BRP en zo op een correcte manier toegang te hebben tot alle overheidsportalen waar hun gegevens staan geregistreerd. Ook hebben zij er recht op dat fraude met hun identiteit wordt voorkomen. Bij twijfels over rechtmatigheid wordt door Burgerzaken een adres in onderzoek gezet en vindt er, indien nodig, een huisbezoek plaats. De complexiteit van fraudevormen en criminaliteit is aan het toenemen. Met name op het gebied van ondermijnende criminaliteit merken inwoners en ondernemers de negatieve effecten, zoals drugshandel, geweldsdelicten en aanslagen op personen, bedrijven en woningen. Dit vraagt om het intensiveren de aanpak van crimineel gebruik van woningen via de Huisvestingsverordening en de Leegstandsverordening waarbij toezichthouders en opsporingsambtenaren tezamen hun bevoegdheden inzetten om integraal bij te dragen aan het terugdringen van criminaliteit en het bevorderen van een veilig leefklimaat.
Procesoptimalisatie zodat de productaanvragen alle doelgroepen effectief worden behandeld
Amstelveen kent o.a. 140 nationaliteiten, heeft een ziekenhuis, een studentencampus en tal van expats. Dit maakt dat ons klantenaanbod, het werkaanbod en de vragen waarmee Publiekszaken wordt geconfronteerd, heel anders is dan de meeste andere gemeenten. Om de dagelijkse werkzaamheden zo effectief mogelijk te organiseren, worden de processen voortdurend geanalyseerd ten einde een zo’n optimaal mogelijk proces te creëren om aan de doelstelling van de inwoner en ondernemer te kunnen (blijven) voldoen. Het sturen op het gebruik van het juiste klantcontactkanaal is essentieel voor het behalen van een zo effectief mogelijke afhandeling van aanvragen. Inwoners kunnen voor tal van zaken in het dagelijks leven via verschillende kanalen hun interactie met bedrijven aangaan. Men ziet deze ‘omni-channel’ benadering steeds gebruikelijker worden. Als gemeente willen we ook in deze behoefte voorzien. Om tot een omni-channel dienstverlening te komen moeten de processen en de bijbehorende kanalen worden geïnventariseerd en onderlinge samenhang op elkaar worden afgestemd zodat we zo effectief mogelijk blijven voldoen aan de behoefte van inwoner en ondernemer.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
---|---|---|
Ambitieniveau actieve openbaarmaking bepalen | Raad | 1e kwartaal |